Zen Meditatie

 

Zen meditatie is een training van de geest. Als een fles troebel water lang genoeg staat, zakt de troebelheid vanzelf naar de bodem en wordt het water weer helder. Zet jezelf op een kussen, een bankje of een stoel en zit rustig en stil, en er gebeurt hetzelfde. De troebelheid zakt en er ontstaat helderheid en rust, zowel mentaal als fysiek. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is ‘jezelf met rust laten’. De Zen meditatie wordt gegeven in 6 blokken, elk met een thema. De blokken kunnen los van elkaar gevolgd worden; gezamenlijk vormen ze een introductie in het zenboeddhisme. Elke les bestaat afwisselend uit zit en loopmeditatie, en onderricht. Elke les is er aandacht voor je houding, en ruimte voor vragen. De lessen van de woensdagavond en vrijdagochtend zijn hetzelfde. Je kunt je inschrijven voor één of meerdere blokken. Als je een abonnement of strippenkaart neemt, heb je toegang tot alle lessen. Zie de website van Stadsoase Naar Zee. De woensdagavond start om 20.15 en eindigt om 21.45 uur. De vrijdagochtend begint om 9.00 en eindigt om 10.30 uur. Vooraf is er gelegenheid om koffie of thee te drinken. Programma 1 Compassie, het hart van zen. ‘De mens is zijn eigen toevlucht, wie anders zou zijn toevlucht kunnen zijn?’ zei de Boeddha. Compassie is het omarmen van al het lijden, van mezelf, van de ander, van de wereld. Het zien van het lijden is de kiem van compassie. Iedereen kent compassie. Hoe ziet dat lijden eruit? Welke oorzaken zijn er? Is er een uitweg? Over de centrale leerstellingen van het boeddhisme. Data: 4 en 6 sept; 11 en 13 sept; 18 en 20 sept; 25 en 27 september 2019. 2 Verlichting, hoezo? Zen beoefenen heeft één doel: verlichting! Beginner of gevorderde, van welke traditie ook, we willen allemaal verlicht worden. Maar wat is verlichting? Kun je het voelen? Slaat het in als een bliksem? Kun je het herkennen als het komt? Data: 2 en 4 okt; 9 en 11 okt; 16 en 18 okt; 30 okt en 1 november 2019. 3 zazen: stil zitten in de stilte. ‘Refrain of doing anything‘ zegt 13de eeuwse zenmeester Dogen Zenji. Wat doe je als je ‘zit te mediteren?’ Doe niets, zegt Dogen. Zit stil in de stilte en ervaar wat er gebeurt. Over éénpuntige concentratie en over shikantaza, twee vormen van zazen beoefenen. Data: 6 en 8 nov; 13 en 15 nov; 20 en 22 nov; 27 en 29 nov; 4 en 6 december 2019. 4 Het mysterie van niet-weten. Geen grond om op te staan, dat is ten diepste niet weten. Niet weten waar je vandaan komt of waar je naartoe gaat. Het leven biedt één zekerheid: de dood. Hoe te leven zonder grond om op te staan? Data: 11 en 13 dec; 18 en 20 december 2019; 8 en 10 jan; 15 en 17 januari 2020 5 Zen is een zienswijze De wereld kun je niet veranderen maar wel hoe je tegen de wereld aankijkt: daar gaat zen over. ‘Vele wegen leiden naar het Pad, maar in wezen zijn er slechts twee: verstand en beoefening. Zij die het pad betreden met verstand geloven dat alle levende levens dezelfde ware aard bezitten, wat niet zo vanzelfsprekend is omdat die verhuld worden door heftige gevoelens en verwarring’, zei Bodhidharma, de eerste Zen patriarch. Over inzicht door verstand, gevoel en de vermogens van de geest. Data: 22 en 24 jan; 29 en 31 jan; 5 en 7 febr; 12 en 14 februari 2020. 6 Samadhi en Sunyatta, centrale begrippen in zen Samadhi is een staat van bewustzijn waarbij de geest tot rust is gebracht: When the clouds vanish, what can cover the sun? Sunyatta : het zien dat alle verschijnselen geen vaste kern hebben; dat alles voortdurend in verandering is. Data: 19 en 21 febr; 4 en 6 mrt; 11 en 13 mrt; 18 en 20 mrt; 25 en 27 maart 2020.

Ine